Kamsahamida... =)

Tuesday, February 17, 2009

Kerana Dia Istimewa

Melihat di suatu sudut
Seorang insan sempurna sifat
Berjalan dengan kaki
Melihat dengan mata

Namun
Insan itu berbicara dengan tangan
Kerana mulutnya terkunci mati
Mendengar dengan mata
Kerana telinganya tidak mendengar

Tatkala kamu bisa menari
Dia mungkin hanya bisa tersenyum
Kerana tiada rentak di jiwanya

Tatkala kamu bisa menyanyi
Dia mungkin hanya melihat
Kerana tiada irama di hatinya

Tatkala kamu bicara dengan mulut
Dia akan mula menggerakkan tangannya
Kerana itu adalah 'mulut'nya

Pernah kamu rasa payah
Kerana yang terbuku di hati tidak terluah
Namun
Itu hanya terkadang cuma

Bagi dia
Rasa payah itu sentiasa
Kerana rasa terbuku di hati
Tidak pernah terluah sempurna
Kerana yang bicara hanya tangan

Namun
Dia istimewa
Di sisi Pencipta
Dia ibarat kain putih
Terpelihara pertuturan
Terpelihara pendengaran

Semoga suatu hari
Rasa payah dalam dirinya tiada lagi
Apabila ada insan normal yang bisa mengerti
Agar segala yang terbuku di hati
Akan terluah sempurna
Kerana dia istimewa


Aku menulis tentang pengalaman hari pertama, berdepan dengan anak-anak (remaja) yang pekak dan bisu... Namun ada di antara mereka yang bisa mendengar dan bertutur sedikit-sedikit dengan bantuan alat pendengaran... Melihat akan mereka hati tersentuh, betapa bertuah aku dapat menggunakan pancaindera yang lima dengan sempurna... Terdetik di hati, nak jadi guru untuk mereka hati mesti sedikit 'keras'.. Jika tidak benteng air mata ini bisa runtuh... Akan aku pastikan itu tidak berlaku... Simpati itu pasti, tetapi harus disimpan di lubuk hati.. Untuk terus memberi semangat pada mereka...

Ehem... Emosi sekejap ayat-ayat di atas tadi.. hehe.. Hari ini hari pertama aku dengan 23 lagi pelajar DPLI minor masalah pendengaran pergi ke sekolah (Methodist Boys School KL)... Baru kami nampak realiti mengajar kanak-kanak pekak dan bisu... Bukan mudah... Bukan sekadar meja dan kerusi, harimau dan kucing... Namun segala pertuturan harian nak di'signing'kan dengan tangan... Ilmu pulak tak sampai suku mangkuk pun..hehe.. Cikgu baru nak kayuh basikal, murid dah naek LRT.. Fuyoo..

Cikgu Sains hanya aku, Huda, Najwa ngan Umi je...

Aku ngan Huda jd cikgu utk sorang budak, nama die Raymond, Form 4... Kitorang ngaja Sains ngan English... For d first day, juz borak-borak.. Nasib baik Raymond boleh dengar dan bertutur 'cikit-cikit', walaupun pelat.. At least mudah sikit kerja kitorang.. hehe.. Banyak jugak blaja signing dr Raymond.. Thanx a lot Raymond.. Hehe.. Yang aku ngan Huda impress sgt, Raymond ni pandai tulis jawi... Tengah2 borak2 dengan sign language kitorang yang berterabor, tetibe die amek pensel and tulis atas kertas,

Raymond : Saya pandai tulis jawi.

Aku n Huda : [Ekpsresi muke yang cam tak caye]

Raymond : Pensel due... [Sambil jari menunjukkan pensel digabung menjadi dua]

Aku pun hulur pensel lg 1 pada Raymond. Then die tulis 'ALLAH' dengan tulisan khat atas kertas... Hurm.. Kagum!!!

Aku : Cita-cita Raymond apa? (Sambil signing taw...hehe)

Raymond : Nak jadi pelukis (Sambil jari kelingking wat aksi melukis)

Hurm..memang die pandai lukis pun, aku ngan Huda siap test suruh die lukis kartun.. Memang comel (comel = sign language die tangan wat huruf 'C' then wat pusingan arah jam depan muka)

Next Tuesday dan berikutnya, itulah rutin kami bakal2 guru ni, ke MBS mengajar Sains, English, Bahasa @ pendidikan Islam pada pelajar2 kat sana... Semoga segala usaha kami dipermudahkan, hati kami dan para pelajar terang dalam menerima dan memberi tunjuk ajar... Jumpe lagi munggu depan... =)

* Yang paling best, Raymond ajar aku n Huda signing lagu Negaraku.. hehe.. nak blaja? No hal..hehe

5 Kata Mereka:

Siti Sarah Udzir said...

My highest regard to all of you minoring in the special education...
It takes very special individuals to do it... May Allah bless you all the way... All the best..

.::Nur Faizah Azizan::. said...

Siti Sarah Udzir: Syukran jazilan.. =).. All the best 2 u too..

F. Hanim M. said...

bole i blaja sign language dgn cikgu?

.::Nur Faizah Azizan::. said...

F. Hanim M. : Yup..bole aja dong.. Hehe.. =)

Syazni Rahim said...

Pa'e! aku ade challenge tuk ko kat blog aku. gi la amek..heheh

.::Solat::.