Kamsahamida... =)

Thursday, December 4, 2008

Aidiladha (1)

Menjelang 10 Zulhijjah

10 Zulhijjah...hari bagi jemaah haji melakukan Tawaf Ifadah, mengelilingi Ka'abah 7 kali sebelum melontar di jumrah Aqabah...Namun bagi hamba Allah yang beragama Islam, yang tidak menunaikan rukun Islam ke-5 itu, pada hari itu mereka akan meraikan Hari Raya Aidiladha...pada hari itu ibadah Qurban dijalankan bagi memperingati kisah Nabi Ibrahim yang rela mengorbankan puteranya, Nabi Ismail a.s, demi menunaikan perintah Allah S.W.T..... Di atas keredhaan dan kerelaan itu, Allah gantikan Nabi Ismail dengan seekor kibas...

Itu kisah 10 Zulhijjah dan sejarah...

Ini kisah aku...

awal-awal pagi aku buka mata, usai mandi aku terus ke dapur... ternampak sesuatu yang berwarna hijau..daun palas..ye, daun palas...melihat akan daun palas itu, aku tahu tahun ini aku dan keluarga hanya akan menyambut Aidiladha di rumah sendiri, di Pahang...Bukan di Perak atau Johor...Hurm..

Kecewa? Ya, sedikit...kerana tahun ini semua saudara sebelah Perak pulang ke kampung..sudah lama tidak ketemu...rindu...Bukan kemeriahan yang aku inginkan, cuma mahu ketemu..bertukar cerita dan kisah..apa pun, aku harap akan ada lagi masa untuk kami berkumpul bersama...Insya Allah..

~Semoga Aidiladha ini membawa seribu kegembiraan dan kesyukuran~

0 Kata Mereka:

.::Solat::.